Sunday, November 30, 2008

Routine check-up

Memandangkan masih cuti sekolah, aku decided, nak p gomen jugak untuk check up 2 bulan. Berat Izzah hari ni, 2 bulan 2 hari ialah 5.7kg. Pastu kena cucuk kat peha. Nurse komen pasal kepala Izzah...dia suruh aku cuci ngan kelapa parut sebelum jadi makin teruk. Aku pun kesian jugak tengok kepala Izzah ni...sampaikan ada serangga kecik duk main2 kat kepala dia. Pastu ada org2 kat situ, yg suggest kan, aku p berubat kat tempat lain pulak...kat area paka ni jugak, yg hari tu, berubat kat kert*h 5, sebab maybe berubat hari tu tak serasi...diorang cakap, kalau dah baik, maknanya semua 'keruping' atas kepala akan merekah sendiri & hilang. Tapi keruping yg masih ada tu, nampak semakin tebal, waAllahualam. Kalau cakap ngan my hubby, sure marah ni...sebab berubat banyak2 tempat, pantang benar dia, aku dengar cakap orang....

Kemudian aku p rumah kawan satu tempat keje yg dapat pindah ngajar kat melaka, sebab ngikut suami dia dipindahkan ke petr*nas penap!s@n kat melaka...dia ada buat makan2 sket. Lepas tu, kitorang terus balik, on the way balik, tiba2 Izzah yg sedang dipegang adik aku,naimah...tiba2 menjerit sekuat2 hati & nangis macam tak sedar... panik sekejap, kut2 adik aku salah pegang & kut2 ada seliuh/patah kat mana2.. dia peluk pun, tak jalan...aku terus berhenti tepi jalan, ambik & peluk, pun tak jadi...panik betul tadi, pastu peluk2 lagi...behenti sekejap, pastu nangis lagi. aku angkat tangan kanan, pastu tangan kiri, kaki kanan & kaki kiri, bila pegang kaki kiri, tegang je kaki tu, terus nangis stail melalak lagi... aku berdebar sungguh tadi... pastu tertengok tempat kena cucuk tadi, kat peha dia, barulah nampak bengkak betul, cuba sentuh, melalak lagi bagai nak rak...terus drive sambil peluk dia...bila sampai rumah, call jiran sebelah, dia cakap, dia letak vicks..cari vicks tak jumpa pulak...call my hubby, dia cakap member ofis dia bgtau, Dr tak bagi letak vicks kat tempat cucuk, mengganggu vaksin yg dicucuk. Terus tel mak & mak mertua, diorg suruh tuam ngan air panas... aku terus tuam...surut dah pun, bengkak dia..& barulah dia nak menyusu..pastu aku letak ubat demam yg diberi dlm air susu... habis 1 botol minum, penat & lapar agaknya sebab nangis lama & kuat sangat... sekarang alhamduliLlah, dah tido... tempat kena cucuk yg bengkak tu pun, dah nampak surut... harap2 Izzah dah ok, lepas bangun tido nanti.

Athirah pulak, masa nilah, dia nak buat perangai, nak ajak p beli toy yg dijanjikan semalam, bukan tak nak beli, tp masa tak sesuai sebab adik duk nangis mcm tu, takkan nak gi bergelak ketawa huhahuha pulak....tp apa pun, aku mesti belajar hidup bersabar mcm perangai mak & mak mertua aku...sentiasa bersabar dengan kerenah anak2 dia...kan, sabar itu separuh drp iman...

Semoga hidup aku (Ina), suami (Fairuz), Athirah & Izzah diberkati Allah dunia & akhirat

No comments: