Tuesday, November 11, 2008

Kembong perut...

Serious...aku lebih teruk dari dapat anak sulung...maksud aku..... tak tau satu hapa... masa Athirah dulu, aku berpantang ngan suami kat rumah sewa aku tapi dekat je ngan rumah mak aku...aku tak pernah letak apa2 myk & tuam apa2 kat perut... tapi alhamduliLlah Athirah tak pernah kembong perut... tapi kali ni, aku nekad, cari ilmu macamana nak jaga baby...cari info kut internet, banyak tanya kawan & org tua... beli minyak, selalu tuam perut...


tapi bila semalam dari kul 12 tengahari sampai 10 malam, izzah duk merengek2 je, aku jadi panik, tak tau nak buat apa....aku duk ingat, dia asyik nak berdukung je...sebab bila diangkat, dia akan senyap & tertido...bila letak, tak sampai 5 minit, mesti merengek...& dia asyik menguap je...aku dapat rasa dia mengantuk sungguh2 tapi perut tak selesa........

sampaikan pada siang semalam, aku tak sempat mandi & gosok gigi...sebelum tu, aku tertido sama ngan dia sampai kul 12 tengahari sebabnya mlm sebelum tu, dia tak tido dari kul 12 sampai 3.30 pagi..so pagi semalam, aku mengantuk sungguh2 lah.. bila dia tido, aku pun ikut tido jugak... so malam tadi, aku try ambik bawang putih, bunjutkan dalam kain, pasang lilin & tuam kat pusat dia ...terus terkentut & terb*rak sket... lepas tu, tanya MIL, dia cakap jgn lentangkan dia, cuba tiarapkan...aku pun terus tiarapkan atas katil, barulah dia tido lena sampai pagi, cuma kul 3 pagi, aku dengar dia merengek2 tapi mata tak terbukak...diapers dia basah...pastu sedar2 kul 6 pagi, nyusukan dia... tapi serious, aku duk risau letak anak tertiarap mcm tu, takut lemas... tapi aku pernah tertengok anak kawan aku, dari dlm pantang, dah ajarkan anak dia tido meniarap mcm tu...harap2 tak ada apa2...






Pasal Athirah pulak, hari ni dia tak ke sekolah sebab cikgu dia bgtau, sapa2 yg tak dapat hadiah akhir tahun, tak perlu gi sekolah... sedih jugak aku tahun ni, sebab periksa akhir tahun dia turun nombor 6, masa pertengahan tahun dpt nombor 3... tapi aku bersyukur, result dia masih semua A.. % keseluruhan 93% berbanding pertengahan tahun 96%... ingatkan nak catat rekod, dapat hadiah setiap tahun drp tadika 5 tahun...tengok2 darjah 2 dah tak dapat... tapi tak apalah, tak nak aku pressurekan dia... biar dia rasa enjoy ngan belajar... tahun depan dia masih duk kelas tu & masih bersekolah diwaktu petang...aku tak suka sebenarnya anak sekolah petang sebabnya sekejap je dapat jumpa dia setiap hari... bila malam pulak, asyik pulun buat keje sekolah...punyalah banyak keje sekolah cikgu bagi... bila dah kul 10, dia dah masuk tido...esok pagi2 dah ikut papa untuk gi taska tempat transit dia, balik sekolah kul 6.30 petang... so berapa jam je, dapat cakap2 ngan dia... dahlah aku kat sekolah pun asyik balik lambat je....inilah ujian & dugaan hidup, ye tak? Kena redha... ramai lagi, orang yg lebih susah...ya Allah, ampunilah aku...

Semoga hidup aku (Ina), suami (Fairuz), Athirah & Izzah diberkati Allah dunia & akhirat

No comments: