Monday, November 24, 2008

kudis kenan...

minggu lepas, aku baru perasan kepala izzah macam berbau busuk & hanyir... & muka dia banyak naik biji2.. aku & hubby terus bawa p klinik panel, Dr kata, ianya normal bagi baby sampai 6 bulan, tak ada ubat katanya, just syampoo & letak minyak je... sepanjang tunggu nama dipanggil, ada sorang makcik ni, tengok jugak izzah punya kepala... dia cakap anak dia 2 orang jadi macam ni, p klinik diberi ubat pun tak baik2, dia cakap kudis ni dinamakan kudis kenan... bukan kenan yg dipanggil kenan kucing, kambing dan sebagainya tu, tp just nama dia, kudis kenan, ada ibu kat belakang telinga, masa tu aku tak faham satu hapalah... keesokannya, aku call kak nor (kakak yg datang mengemas rumah seminggu sekali tu)... dia pun cakap, anak dia sorang ada jadi macam tu jugak & dia berubat cara kampung... ada sorang pakcik yg pandai mengubati penyakit ni dengan izin Allah, pak manan nama dia... & kak nor tu tolong panggilkan pak manan tu datang ke rumah dia... so hari sabtu lepas, kami sekeluarga buat appoinment ngan pak manan lepas asar kat rumah kak nor.... pak manan berubat dengan cara buat air penawar & ibu kunyit... dia tunjukkan ibu kudis yg ada di belakang telinga Izzah, aku cuba cari, memang aku jumpa ngan ibu kudis belakang telinga tu...

Minggu ni, aku perhatikan, kudis di kepala Izzah dah kering & merah2 di muka makin menghilang, alhamduliLlah....syukur padaMu ya Allah, w/pun masih belum nampak sembuh sepenuhnya tetapi keadaan nampak semakin baik... AlhamduliLlah, kami berikhtiar dengan izinMu ya Allah & hanya engkau ya Allah yg menyembuhkan...

Semoga hidup aku (Ina), suami (Fairuz), Athirah & Izzah diberkati Allah dunia & akhirat

10 comments:

Melur said...

saya jumpa blog ni masa cari info pasal kudis kenan ni... anak keempat saya umur 2 tahun, matanya bengkak dan keluar air(air bisa) kata orang. dah makan antibiotik tapi tak hilang2 jugak... pagi tadi ada makcik cakap mungkin kena kayap atau kudis kenan. kebetulan bapa saudara mmg ada merawat budak2 yang kena kudis kenan ni... sekarang tengah usahakan dengan beras giling yang dicampurdengan rumput tukjanggut dan mandikan dengan air penawar. Mohon Allah sembuhkan...

shopaholics said...

boleh tak nak daptkan contact pakcik yg berubat kampung tu? anak saya pun rasanya kena kenan ni.. aritu suspect eczema makan ubat then kulit ok ni dh tapi lepas 3 bln naik plak merah n kudis kat kepala.. boleh tak bg contact pakcik tu. emailkan ke damayers@hotmail.com

iyda said...

As salam.. Boleh tak bg sy no. Contact pak cik yg boleh berubat tue.. Sbb belakang kedua2 telinga anak sy ade biji tue..

Unknown said...

Ank Sy pon sama. Blh kongsikan no tel pkcik tu? Emel sy wsnusaila@gmail.com

Unknown said...

anak saya pon baru nak masuk due bulan..mmg ade bijik belakang kepala..boleh share ta no contact pakcik yg berubat tu di email saya rara_amoy92@yahoo.com

Unknown said...

kesian anak sbb susah na tydo..kepale ngn dahi merah2 n berkudis

nabila said...

boleh dptkan no fon pak cik tu.?

Sofea said...

Kalau x keberatan mohon share contact no pak cik yg berubat secara traditional di atiqahhanim23@gmail.com
Terima kasih.

Unknown said...

salam klu xkeberatan blh x nk minta no pkcik tu

Unknown said...

Blh bg no pak cik tu x?
Pak cik tu tggal mn yer?