Thursday, April 03, 2008

Bad mood

Aku tak tahu kenapa, semenjak 2 menjak ni, aku tak dapat bersabar seperti dulu bila ngajar budak2 ni...aku cepat naik angin & nak marah...mungkin sebab aku cepat mengah, + budak2 ni, umur 16, 17 tapi macam umur 6 7 tahun...berlari2, kejar mengejar entah apa2... kdg2 aku rasa, masa aku di usia diorang dulu, tak adalah tak matured mcm tu... lelaki & pompuan segan je... tapi budak sekarang, laki & pompuan asyik bergesel, sentuh2..risau aku tengok... dahlah tiap2 tahun dari tahun 2002, asyik dapat cucu je setiap tahun... mula2 posting tahun 98, sampai sekarang 2008, perangai student makin teruk, biadap dan sebagainya.. dengan galok gelenya nya...kalau yg lelaki ngan biadapnya... tuhan saja yang tau... tapi lama lama ngajar, aku mcm imune tengok gelagat budak2, dengan cara aku buat tak tau je lah... dia wat salah pun, aku buat bodoh je... sebab kalau kita tegur, tak pasal2 ada kes pulak...tapi tu lah, sekarang ni, aku cepat tak sabar.. ada je rasa nak tegur kalau diorang buat salah, pastu bila diorang biadap, nak nangis je rasanya... mak ayah zaman sekarang pulak, bukan macam mak ayah kita, kena tegur ngan cikgu, balik kena tambah lagi...skarang tak boleh...mak ayah percaya anak w/pun anak mereka macam hantu.. tapi kalau anak aku sendiri, kalau ada komplen dari cikgu, memang anak aku akan teruk kena ngan aku sebab aku faham... jgn terlalu percaya anak 100%, aku pernah jumpa anak murid aku sorang, kat rumah baik teramat2 tp kat sekolah macam hantu, tp mak dia menyebelahi dia, last2 anak tu dengar cite dah jadi penagih...sayangilah anak kita,bukan dengan cara tak tegur anak bila buat salah....... Bukan begitu cara jaga anak yang baik..

Ya Allah, jadikanlah aku seorang yang sabar dalam menjalankan amanah ini..

Semoga hidupku diberkati Allah dunia dan akhirat

No comments: